Савети приликом избора банке
Избор банке је битан за пословање, а наш савет је да треба изабрати банку која ће се "лепо слагати" са вашим пословањем и вашим потребама; али, неколико ствари бисмо издвојили, као смернице, из нашег практичног искуства:-
- понуде свих банака за правна лица се битно разликују од понуда за физичка лица (неретко је понуда за правна лица неколико пута скупља)
- локација најближе филијале је битна уколико планирате честе посете банци, или банкомату
- банке углавном имају високе провизије за подизање средстава са рачуна правног лица, на "туђим" банкоматима (450 динара није реткост)
- месечна одржавања коштају у рангу 500-2000 динара, без трансакција; понуде се разликују
- електронско банкарство; неке банке наплаћују издавање електронског сертификата, неке дају бесплатно
- мобилно банкарство; неке банке имају апликацију само за андроид, не и за iPhone; неке само пружају увид у рачун без могућности плаћања
- да ли банка наплаћује долазне трансакције (дакле уплате на ваш / рачун предузећа)
- да ли банка наплаћује месечно одржавање плус годишње одржавање, или само месечно
- да ли банка наплаћује издавање VISA или MasterCard платне картице
- да ли банка везује све рачуне на исту платну картицу, или само динарске (па се картица не може користити у иностранству као ни на иностраним сајтовима)
- код неких банака су електронске трансакције послате пре подне јефтиније од трансакција послатих после 12 часова
- платни промет НБС ради само радним данима до 17ч; промет новца између рачуна у истој банци не подлеже клирингу
- платни промет у девизама је могућ у неким случајевима, по закону о девизном пословању, али трансакције у девизама коштају просечно 1000-1500 динара за мале износе, за веће се плаћа проценат
- прилив девиза је потребно правдати, и рок је неретко 3-7 дана
- продаја девиза је могућа искључиво својој банци код које је рачун, па обратити пажњу и на курс (притом: свака банка ће пристати да преговара са вама о курсу, и у великом броју случајева је курс за клијенте банке далеко повољнији од курса истакнутог на табли)
- куповина девиза је могућа само од банке у којој је рачун; исти услови као и за продају девиза (изнад)
- пракса је показала да квалитетан службеник "лоше" банке може учинити посао далеко лакшим од "лошег" службеника квалитетне банке
- грешка у исплати новца са банкомата ваше банке ће бити решена у року од неколико часова, неретко мање од 24ч; грешка у исплати новца са банкомата "туђе" банке ће вам резервисати средства на мало дужи период (дешавало се 15 дана)
- исто правило важи и за проблем са "прогутаном картицом"
- банке различито наплаћују папирне налоге ("налог за пренос") али углавном далеко више од електронски предатог налога (неретко 200 динара папирно)
- да ли ваша банка наплаћује уплату пазара
- да ли банка поседује банкомате који примају уплате, и да ли их је могуће користити ноћу и током викенда (понекад ће посао од вас захтевати да пазар уплатите у 2 ујутру...)
- законски одавно, а практично тек однедавно је могуће захтевати од банке да прихватају папирне налоге за пренос без печата; тада је потребно и ДЕПО картон попунити без печата, и банка ће вам дати кратак формулар где потписом потврђујете да нећете користити печат приликом предавања папирних налога за трансакцију (већ само потпис) -
изузетак од овог правила је у два случаја:
- приликом регистрације меница
- приликом закључивања кредитних послова; у ова два случаја је печат неизбежан - изменама Закона о привредним друштвима, 44/2018, у члану 25 се експлицитно наводи (став 3):
Посебним прописом не може се друштву увести обавеза употребе печата у пословним писмима и другим документима друштва.
и тиме је печат дефинитивно отишао у историју пословања, барем као обавеза; и даље се сме употребљавати у сврху жига или логоа, али се његова употреба не сме захтевати.
- имајте у виду и да ће већина банака третирати предузетнике као правна лица, мада она то нису
- распитајте се колико ће вам банка наплатити реиздавање или опозив електронског сертификата; често је цена изненађујуће висока, чак и ако је издавање било бесплатно
- распитајте се и да ли ће вам банка дати камату на штедњу по виђењу ("ависта") на средства на вашем рачуну; износи су веома мали, али понекад могу покрити месечно одржавање
- неретко фирме имају рачуне у више банака; један од разлога је и зато што трансакције између рачуна код исте банке најчешће "раде" и ван радног времена НБС; други разлог је број клијената који имају рачун у наведеној банци
- неке банке правним лицима дају "скраћене" бројеве рачуна (водеће нуле иза прве три цифре се могу изоставити) тако да није свеједно да ли вам је рачун:
- 405-158365-22 (који је уствари 405-0000000158365-22)
- или
- 410-2874234597250-42 (бројеви су измишљени)
- за крај: у Србији послује тренутно 28 банака (донедавно је било 31), свака банка има своју специфичност - мало истраживања ће спасити касније потенцијално затварање рачуна, које се за правна лица увек плаћа; као и обавештавање клијената да се број рачуна мења.